Unilever heeft afgelopen halfjaar zijn verkopen verder zien aantrekken, vooral in opkomende markten buiten Europa en de VS. Dit ondanks uitdagende economische omstandigheden en toenemende politieke instabiliteit.
Het moederbedrijf van merken als Ola, Axe, Dove en Knorr meldde donderdag een omzet van 26,3 miljard euro over de eerste helft van 2016. Dat was 2,6 procent minder dan een jaar eerder. Negatieve wisselkoerseffecten speelden hierbij een rol.
Gecorrigeerd voor wisselkoerseffecten en overnames ontstond echter een plus van 4,7 procent. Dit laatste cijfer was beter dan analisten hadden verwacht. De analisten voorzien in doorsnee een onderliggende omzetgroei van 4,4 procent voor het tweede kwartaal. Unilever bleek onder onder meer in staat om prijzen sterker te verhogen dan analisten hadden verwacht.
De nettowinst van Unilever liep in het tweede kwartaal van dit jaar met 2 procent op, naar 2,7 miljard euro.
Opkomende markten
De groei was vooral te danken aan opkomende markten, waar de verkopen flink toenamen. In Europa en de VS stabiliseerden de verkopen op het peil van een jaar eerder.
Topman Paul Polman gaf in een persverklaring aan dat Unilever geen verbetering ziet van de wereldwijde economische condities en dat de multinational het vooral met hebben van eigen initiatieven, waarbij scherp letten op de kosten en winstgevende groei op basis van productinnovaties cruciaal zijn.
Overname scheermesjesbedrijf
Woensdag baarde Unilever opzien met een opvallende overname. De Brits-Nederlandse multinational is bekend van merken als Dove en Axe maar had nog geen eigen scheermesjesmerk. Dat verandert met de overname van startup Dollar Shave Club, die vooral online opereert in de Verenigde Staten. Met deze overname gaat Unilever de concurrentie aan met scheergiganten als Gillette van Procter & Gamble.
Bijzonder aan Dollar Shave Club is dat het zijn producten direct aan consumenten slijt. Via internet kunnen die een soort abonnement afsluiten waarbij ze maandelijks scheerspullen krijgen toegezonden.
Dollar Shave Club werd in 2012 opgericht door Michael Dubin, die het bedrijf onder de vlag van Unilever zal blijven leiden. Hij begon met het aanbieden van scheermesjes, maar heeft zijn assortiment inmiddels uitgebreid naar andere verzorgingsproducten voor mannen.
Hoeveel Unilever betaalt voor Dollar Shave Club is niet naar buiten gebracht. Naar verluidt gaat het echter om een deal ter waarde van zeker 1 miljard dollar.
Het in Californië gevestigde bedrijf was vorig jaar goed voor een omzet van 152 miljoen dollar. Volgens kenners heeft Dollar Shave Club door de eigen marketing goede banden met zijn klanten. Dit kan een voordeel zijn ten opzichte van merken waarvan de waren alleen in de supermarkt of drogist te vinden zijn.
Bron: ANP/Z24
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl